Nieuws

Wilt u op de hoogte blijven en geen nieuws meer missen? Schrijf u dan in voor onze nieuwsbrief door hieronder een account aan te vragen op onze website.

Account aanvragen

Veiligheidsprofessionals kunnen gebruik maken van meer praktische hulp door zich te registreren.

Veel aandacht voor de publiekscampagne vanuit de pers

De lancering van de publiekscampagne 'het slachtoffer spreekt' is alweer een maand geleden en we kijken terug op zeer succesvolle weken. Sinds 19 juli is de landingspagina www.hetslachtofferspreekt.nl in de lucht. Het project kreeg veel aandacht van de pers. Al deze maatschappelijke aandacht heeft geleid tot veel reacties van burgers die graag willen meewerken aan een digitaal veilige samenleving. Al meer dan 20 inwoners deelden hun persoonlijk verhaal met ons via de mail. Indrukwekkend om te lezen!

Cybercrime aanvallen zijn in 2020 fors gestegen ten opzichte van 2019 en ook dit jaar blijkt de trend door te zetten. Dat komt met name omdat online-oplichting steeds 'gewiekster' gaat. "Waar je vroeger nog een mailtje kreeg waar vijftien spelfouten in stonden, lijkt het nu net alsof die mail van de bank komt", vertelt Marieke Verhagen in een interview met RTV Noord-Holland. De vraag is niet meer zo zeer óf je slachtoffer wordt van cybercrime, maar wanneer. Daarom heeft NHSV in samenwerking met 24 Noord-Hollandse gemeenten, politie, OM, Saxion Hogeschool en Slachtofferhulp Nederland de publiekscampagne 'Het slachtoffer spreekt' opgezet. 

De publiekscampagne moet ervoor zorgen dat slachtoffers een actieve rol spelen binnen de cybercrimepreventie en hun medeburgers waarschuwen. In het kader van de lancering hebben deelnemende gemeenten oproepen uitgezet om inwoners te stimuleren hun verhaal te doen. Via de website www.hetslachtofferspreekt.nl of via info@nh-sv.nl kunnen burgers zich inschrijven om in contact te komen met communicatieadviseur Paul. Vanuit het project merken we dat elke publicatie in de pers leidt ook tot meer reacties.

Maar niet alleen tekstuele oproepen en artikelen zijn verschenen in de pers. In een radio-interview met Haarlem105 schetst de projectleider het belang van de interventie en het inzet van burgers bij de bestrijding van cybercrime. Volgens haar vinden slachtoffers het spannend of gênant om te vertellen wat hen is overkomen, het is aan de overheid om de schaamtesfeer mede te doorbreken. Zo ontstaat er een actieve discussie over de praktijken van oplichters en internetcriminelen en de bescherming van burgers. "De cijfers spreken voor zich" zegt communicatieadviseur Paul in een interview met NH Radio, volgens hem moeten slachtoffers er meer over praten om zich ervan bewust te worden hoeveel mensen in hun directe omgeving al door cybercrime getroffen zijn. 

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen rond de publiekscampagne? Hou onze nieuwsbrief in de gaten en kijk naar de landingspagina www.hetslachtofferspreekt.nl waar wij onder 'Nieuws en Persberichten' actualiteiten en oproepen van de gemeenten delen.