Nieuws

Wilt u op de hoogte blijven en geen nieuws meer missen? Schrijf u dan in voor onze nieuwsbrief door hieronder een account aan te vragen op onze website.

Account aanvragen

Veiligheidsprofessionals kunnen gebruik maken van meer praktische hulp door zich te registreren.

Interview met Joost Kroese

Graag stellen we je voor aan onze collega Joost Kroese. Hij is Operationaal Specialist A Digitalisering & Cybercrime bij Basisteam Zaanstad. Als operationeel specialist houdt Joost zich met name bezig met de aansturing van de aanpak van cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit. 

Wat houdt je functie in?
Als operationeel specialist digitalisering en cybercrime hou ik me met name bezig met de aansturing van de aanpak van cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit. Dat betekent in de praktijk dat ik mij niet met de uitvoering bemoei, maar inzicht krijg en hou in de zaken die spelen. Daarnaast hou ik mij beleidsmatig bezig met de aanpak van cybercrime. Bijvoorbeeld met de afweging of we onze schaarse capaciteit in moeten zetten in het opsporen c.q. vervolgen van money mules.

 Waar sta je (als team) en waar wil je naartoe?
We willen binnen de politieorganisatie dat cybercrime niet meer als iets bijzonders wordt gezien, maar meer als een reguliere vorm van criminaliteit. Cybercrime hoort thuis in het rijtje van woninginbraken, diefstal en overvallen. We willen dat basiskennis over digitale criminaliteit bij collega’s paraat is en ze hier uiteindelijk vanuit hun functie ook naar kunnen handelen. Daarnaast willen we eraan bijdragen dat collega’s kennis hebben in de effectieve aanpak ervan en ze (de gevolgen van) cybercrime ook in hun dagelijks functioneren herkennen.

Wat zou jij prioriteit geven bij de aanpak van cybercrime, als je het voor het zeggen had?
We moeten de bewustwording van cybercrime onder collega’s vergroten. Daar hoort het verbeteren van basiskennis bij, maar belangrijker nog is dat ze die kennis kunnen vertalen naar toepassing in de praktijk. Er wordt nu prioriteit aan cybercrime gegeven, maar er moet ook invulling worden gegeven aan de vraag hoe we het aanpakken. Het wordt tijd dat we cybercrime uit de sfeer van ‘gespecialiseerd’ halen.

Welke cybercrime-case is jou persoonlijk het meest bijgebleven?
Dat is een actuele zaak waarbij twee webshops het slachtoffer zijn geworden van een DDoS-aanval. Het leek een zaak met relatief weinig impact, maar na de aangever zelf telefonisch te hebben gesproken, bleek dat het verstrekkende gevolgen had. Er was sprake van dermate veel schade dat hij, als hij nog een keer slachtoffer zou worden, misschien wel op de fles zou gaan. Dat vond ik toch even schrikken.

Heb je in je persoonlijke leven een cybercrime-ervaring meegemaakt?
Een collega werd onlangs op zijn diensttelefoon benaderd met een poging tot Whatsapp-fraude. Hij werd geappt door ‘zijn dochter’ met het welbekende verzoek om haar oude telefoonnummer te verwijderen. Bij de poging tot fraude die volgde hebben wij direct contact opgenomen met de bank waar de rekening liep, om deze rekening een misbruikmarkering te geven. Hier werd door de banken zeer positief op gereageerd.         

Welke tip(s) heb je voor mensen om te voorkomen dat ze slachtoffer worden van cybercrime?
Klik niet op linkjes en vul niet zomaar je wachtwoorden in. Twijfel je? Niet klikken, en vraag in je omgeving om advies. Dat klinkt enorm cliché, maar dit is echt de beste tip die je kunt krijgen. Wees een beetje wantrouwend.